Voor deze Rotterdammer waren de Coolhaven en de Parkhaven zijn speelterrein. Als kind bracht hij veel vrije uurtjes door langs de kades van de Nieuwe Maas. Via de waterscouts en een zeerot als buurman kwam hij steeds meer in aanraking met de vrijheid van het water. Hij haalde zijn papieren op het STC te Rotterdam en koos het ruime sop. Tegenwoordig werkt Jeroen Tromp, oudgediende bij TOS, als compass adjuster & senior consultant bij de afdeling Ship Management en als intern milieucoördinator. Lees zijn verhaal….
Click for English version..
Altijd bezig
Jeroen doet niets half en is altijd actief. Ook al tijdens zijn studietijd op het STC. Hij was o.a. betrokken bij de studentenvereniging Mariteam en de studentenvereniging van Hogeschool Rotterdam. Op advies van medestudenten en door een TOS poster op de school belde hij naar TOS en kwam hij op sollicitatiegesprek bij Marleen Stuurman. Daarna ging het los: vier jaar lang varen op verschillende schepen. Hij voer bij Wagenborg, op droge lading schepen, containerschepen, baggerschepen, zeeslepers en bracht een shoalbuster van Scandinavië naar Hardinxveld. Het opspuiten van het eerste palmeiland? Jeroen was erbij. Een sleepreis met Thomas de Gauwdief van TOS oprichter Joop Keesmaat staat hem ook nog bij. Maar het varende bestaan ligt al bijna 20 jaar achter hem. Eind 2004 besluit hij te stoppen met varen.
Aan de wal
In 2004 is hij net op tijd voor de begrafenis van een goede vriend en van zijn oma, maar de situatie zet hem wel aan het denken. ‘Leuk dat varen, maar je bent lange tijd van huis en ja… het thuisfront heeft een heel eigen leven.’ Na een gesprek op kantoor switcht hij naar de positie van Kompassteller. Collega’s leren hem de kneepjes van het vak met training on the job en hij duikt in de boeken om de theorie onder de knie te krijgen. Daarna ging het weer los: scheepje op, kompasstellen en scheepje af. En hoe kom je dan aan boord van al die schepen?
Jeroen is vol van mooie verhalen over roeibootjes, klimmen en klauteren over hekken, touwladders, hijsbakkies en crewtenders. Alles om de klant tevreden te stellen en het kompas te compenseren. 😊 Sinds 2004 heeft Jeroen 2200 klanten blij gemaakt met een gecompenseerd kompas. Dit moet een wereldrecord zijn!
ISM-vraagbaak
Naast kompassteller is Jeroen ook Senior Consultant Ship Management. Voor onze dienst Ship Delivery, het overvaren van schepen voor klanten, is veel technische en nautische kennis in huis en beschikt TOS over meerdere certificaten. Het ISM-certificaat voor verschillende vlaggenstaten is daarbij een heel belangrijke. Tijdens een ship delivery overtocht is TOS tijdelijk de reder/scheepsmanager. En daar komt een groot aantal certificaten bij kijken. Vooral bij schepen groter dan >500gt. Jeroen zorgt ervoor dat TOS aan alle eisen voldoet om de ISM-certificaten te behouden. Hij regelt interne audits, geeft trainingen en gevraagd en ongevraagd advies. Deze rol is hem op het lijf geschreven.
Toekomst
“Mijn toekomst bij TOS? Tja, ik ben overal wel in geïnteresseerd en dat is natuurlijk een valkuil vanjewelste. Gelukkig ligt mijn hart duidelijk bij kompasstellen, dus dat zie ik mijzelf nog lang doen. Met kompasstellen ben ik verantwoordelijk van de aanvraag, de planning van collega kompasstellers, het stellen van het kompas tot de financiële afwikkeling met de klant. Het is echt mijn toko, mijn team, een eigen business unit binnen TOS en dat geeft veel vrijheid. En je komt nog eens op een schip en vaart een rondje en dat is goed voor mijn zeemanshart 😊.
Intern milieucoördinator
Daarnaast ga ik mij meer bezighouden met duurzaamheid als intern milieucoördinator. Een mooie taak om het milieubeleid binnen TOS verder te ontwikkelen en heel praktisch collega’s te enthousiasmeren en bewust te maken van onze milieu footprint. Duurzaamheid is verweven in het dna van TOS, maar het blijft belangrijk om hierin stappen te blijven zetten. En dat niet met hier en daar een actie. Het is ons doel om te werken aan een continue verbetering van ons milieubeleid. Komt helemaal goed. Ik zit, zoals altijd, vol ideeën en plannen. Never a dull moment at TOS.”
Heb je even😉:
Maar dit is natuurlijk niet alles! Jeroen is van alle markten thuis en heeft veel taken & rollen opgepakt de afgelopen jaren. De lijst is lang.
- Papierwerk voor de Zeevaartfaciliteit: belastingvoordeel voor klanten met NL-personeel op schepen met de Nederlandse vlaggenstaat.
- De bemiddeling van Filipijnse zeevarenden van aanvraag tot visum, contracten, vliegtickets, taxi’s, keuringen en verloning.
- Adviseur ISPS – International Ship & Port Security: het voorkomen van oneigenlijk toegang van schepen. Jeroen adviseert over te nemen maatregelingen per type schip en dreigingsniveau.
- Ondersteuning aan de spare parts afdeling
- Verzorgen van de TOS Academy Nautische kennis van schepen
- Leesbrillen reparaties & koffietester
- Adviseur MLC – Maritime Labour Convention
- Medeadviseur voor het Albeda college voor het vak Havenbeveiliging
- Jeroen schreef samen met onze juridische afdeling het Health & Safety handboek van TOS
- Opstellen diverse handleidingen en protocollen voor Ship Delivery
- Jeroen is CSO: Company Security Officer
- Jeroen is DPA Ship Delivery: Designated Person Ashore voor onze ship delivery reizen