TOS BINNENVAART NIEUWSBRIEF (Klik hier voor de Engelse vertaling)

KAPITEIN TUSSEN DE ZEEHONDEN
Een leven zonder het water is voor hem ondenkbaar. Officieel ging hij in 2003 met pensioen. Maar veertien jaar later staat hij fier aan het roer van De Nieuwe Prins. De 71-jarige kapitein Cor Boekelman vaart de Fast Ferry van de RET tussen Hoek van Holland en de tweede Maasvlakte.
Navigatie-apparatuur was bij deze trefzekere match onnodig. ‘Mijn hele loopbaan werk(te) ik in de Rotterdamse binnenvaart’, vertelt de kapitein. ‘Ik heb de hele Europoort gegraven zien worden.’ Lachend: ‘Ik kan aan het water precies ruiken waar ik ben!’
WATERKRIEBELS
Sleepboten, radarboten. Van matroos tot kapitein. Bij de roeiers van de Eendracht meerde Cor 40 jaar schepen af en aan. Ook daarna bleef het water kriebelen. ‘Met gepensioneerde vrijwilligers hielpen we soms een bootje aanmeren. En omdat ik mijn papieren altijd in orde hou, kon ik bij TOS solliciteren. Dat kan ik andere (bijna-)pensionarissen ook echt aanraden. De relatie is goed en de uitleg altijd helder’, beschrijft Cor zijn ervaringen met TOS. ‘En deze functie bij de RET vind ik geweldig. Toen ik in 1970 begon, stonk het nog naar ammoniak, maar tegenwoordig is het water van de Europoort brandschoon. Als we naar de Maasvlakte varen, komen we zeehondjes tegen. Dat is toch grandioos?’
‘EÉN TELEFOONTJE EN HET WORDT GEREGELD’
Koenraad Slooter, rederijmanagement Danser Shipping
Koenraad Slooter groeide op aan het Haringvliet en was al van jongs af aan gefascineerd door het water en de scheepvaart. Via de havenvakschool, stages bij expediteurs, cargadoors, stuwadoors en rederijen, een containeroverslagbedrijf en internationale expediteur in Rotterdam, kwam hij uiteindelijk in Zwitserland bij Danser Shipping terecht.
show more
Al 25 jaar is de containerbinnenvaart zijn werkveld. ‘Een boeiende en uitdagende branche’, vindt Koenraad. ‘Vooral door het contact met de bedrijven langs de Rijn en met de mensen van verschillende nationaliteiten aan boord van onze schepen.’ Voor het bemannen van de schepen tussen Basel en Antwerpen/Rotterdam werkt Koenraad samen met TOS. ‘Zij kennen de voorschriften en weten precies aan welke kwalificaties mensen moeten voldoen.’
VASTE DIENST
‘Op korte termijn bemanning nodig, bijvoorbeeld ter vervanging van ziekte? Eén telefoontje naar TOS en het wordt geregeld. Zonder tijdverlies voor ons. Bovendien weet TOS precies welke mensen we nodig hebben en wie er bij ons past. Het gebeurt dan ook regelmatig dat we mensen van hen overnemen die bij ons in vaste dienst gaan.’
PLEZIERIG
Hoe ervaart Koenraad de samenwerking verder? ‘Hulpvaardig, netjes en vriendschappelijk.’ Over de vraag of hij TOS bij anderen zou aanbevelen hoeft hij dan ook niet lang na te denken: ‘Zonder meer! Het is zeer plezierig samenwerken.’
show less
NEDERLAND – TSJECHIË: EEN GOUDEN COMBINATIE
‘Hun wieg stond aan boord’. En met familie en vrienden in de sector lag het voor de hand dat ook zij aan de slag zouden gaan in de binnenvaart. Siebelina Ooms – Senior Consultant Maritime – en Rudolf Zak – Branche Manager Tsjechië – over hun samenwerking en de rol van TOS in de binnenvaart.
show more
Rudolf werkte ruim veertien jaar als matroos en stuurman op een binnenvaartschip en ook bij Siebelina zit de binnenvaart in het bloed. Hoewel ze verschillende nationaliteiten hebben, spreken ze daarom toch dezelfde taal: de taal van de binnenvaart. Als geen ander weten ze wat de behoefte van de klant is en hoe ze die het best in kunnen vullen. Al negen jaar werken Siebelina en Rudolf intensief samen. Ze spreken elkaar dagelijks. ‘En meestal één keer per week skypen we om alle lopende zaken te bespreken’, vertelt Rudolf. ‘Daarnaast spreken we drie à vier keer per jaar ‘live’ af. De samenwerking verloopt heel soepel!’
DE KRACHT VAN TOS
TOS plaatst onder andere lichtmatrozen, matrozen, volmatrozen, stuurlui, kapiteins met Rijnpatent en machinisten. ‘Mensen van verschillende nationaliteiten en achtergronden’, schetst Siebelina. ‘Nu de markt weer aantrekt, groeit ook de vraag naar personeel.’ Rudolf vult aan: ‘Daarom werven we niet alleen in Tsjechië, maar bemiddelen we ook bemanning uit Polen, Roemenië, Bulgarije en ander Oost-Europese landen. En dat betaalt zich uit in goede mensen. Dat is onze kracht: de kennis van de binnenvaartwereld!’
show less
EEN GOEDE MATCH
Marten van Waardenberg, kapitein/eigenaar ms Barend
Vorig jaar vierden ze hun ‘10-jarig jubileum’ bij TOS. Sinds de overname van het bedrijf van zijn ouders werkt Marten van Waardenberg al met TOS. Hoe ervaart hij die samenwerking?
Vanaf zijn 19e werkt Marten al op de ms Barend. Sinds 2006 is hij kapitein/eigenaar van het schip dat zijn ouders lieten bouwen. De binnenvaart is zijn thuis. En TOS zorgt voor extra handen. ‘We hebben meestal twee jongens die op en af bij ons aan boord zijn. Een paar weken de één, en dan weer een aantal weken de ander.’
show more

WARM GEZINSBEDRIJF
TOS zoekt altijd mensen die bij de schippers passen. ‘En vice versa. Er was bijvoorbeeld een jonge matroos die altijd met zijn vader had gevaren. Dit was zijn eerste klus alleen. TOS plaatste hem bij ons omdat ze weten dat hij hier een warm gezinsbedrijf treft. Zo’n jongen moet je niet in het diepe gooien’, vindt Marten. ‘Zo’n goede match is voor iedereen prettig!’
GEEN OMKIJKEN
Ook over de bemiddeling van TOS bij ziekte is Marten erg te spreken: ‘Je hebt er zelf geen omkijken naar. Je hebt geen dubbele lasten of dure verzekeringen. Als er onverhoopt iemand langdurig ziek wordt, zorgt TOS gewoon voor vervanging. Geen omkijken. Ik krijg ook vaak van collega’s de vraag hoe de samenwerking met TOS is. Ik kan het iedereen aanbevelen!’
show less
MARITIME INDUSTRY 2018
Van 29 mei – 31 mei 2018, staat TOS natuurlijk weer op de Maritime Industry. Het meest complete platform voor de binnenvaart. De beurs vindt plaats in de ‘Evenementenhal’ te Gorinchem. Vragen over bemanning voor uw schip of schepen? Bezoek ons tijdens Maritime Industry Gorinchem!
Voor meer informatie over de locatie en openingsuren, klik hier.
DE JUISTE KLIK TUSSEN LEERLING & LEERBEDRIJF!
TOS heeft op 13 oktober 2017 Maritime Human Resources BV (MHR) overgenomen. De nieuwe naam is TOS MHR. Met de overname verwacht TOS verder te kunnen groeien in de haven- en logistieke sector en versterkt TOS haar diensten in het maritieme opleidingssegment. Het servicepakket van TOS is nu verbreed met bemiddeling van stagiaires naar erkende leerbedrijven in de haven- en logistieke sector, alsmede in de binnenvaart.